Followers

Wednesday, August 17, 2011

::PahLaWaN ReMaJa BaDaR::



Assalamualaikum wbt…^_^

Sedar tak sedar, kita semua telah menjejaki jambatan FASA MAGHFIRAH kan…Sudah 17 ramadhan kita lalui..sekejap je masa berlalu, tau2 je raya..hehe hmm kelas tafaquh Syeikh Nuruddin pon dah lama berakhir,dari awal Ramadhan sehingga 13 Ramadhan… kemudian, di isi pula dgn program2 yan disediakan di sini..antaranya, ihya’ Ranadhan, Iftar Jamaie bersama pelajar2 johor di Mesir, turut serta juga pelajar2 Medik johor..alhamdulillahsebenarnya byk lg, tapi xingat pulak ..hehe Iftar Jamaie baru je berlangsung mlm td,seiring dgn ceramah Badar Kubro yang disampaikan BP PMRAM angkat johor..kemudian pg tadi,Qiamul lail berjemaah dan seterusnya tazkirah selepas subuh yg disampaikan dari Hewi PMRAM angkat johor..Haflah ini disambut meriah dari semua pihak..alhmdulillah…

17 RAMADHAN…banyak peristiwa yg berlaku pada tarihk ini, antaranya PErang Badar Kubro, Perang Anjalut, Nuzul alQur’an , Perang antara Mesir dan Israel dan banyak lg..Niat dihati nak kongsikan pada kali ini mengenai Perang Badar..tapi, pasti semua pembaca dah maklum tentang perang ni.. betul tak..?? ~_~ jadi, nak kongsikan ada cerita yag menarik di sebalik PERANG Badar ini….sebelum tu, nk flashback cikit ingatan kwn2 tentang perang ni…Tentera Islam yang hanya 313 bertemu dgn 1000 tentera kafir di Badar, jumlah ini menunjukkanperkara mustahil utk tntera Islam mndapat kemenangan…tapi, siapa sangka setiap apa yang berlaku berada dlm perancangan Allah s.w.t…inilah peperanagn yang satu2nya mendapat bantuan dari ribuan para malaikat… hebat kan… ada sahabat nak pancung kepala musuh, tapi kepala dh terputus dulu, ada yang nk potong tangan musuh tapi xsempat j, dah terpotong dulu…sahabat2 pon rasa sgt ganjil dan pelik dgn apa yg mereka lihat… agak2 kalau kita ada di sana, Nampak sendiri dgn apa yang berlaku..memg ajib.. ye! ALLAH MAHA AGUNG..!! MAHA KUASA…!!

ok…nak tau pahlawan2 hebat di Prang BAdar ni..?? nak tau, teruskan membaca lah ea..sampai habis..^_^


Suke utk kongsikan kisah pemuda Muaz bin Afra’..yang mana beliau berusia 15 tahun ketika menyertai peperangan ini…Beliau mempunyai saudara bernama Auf bin Arfa’ yg berusia 16 tahun.. Salah seorang antara mereka dtg berbisik kepada Abdul Rahman bin Auf..katanya “ wahai pak cik, adakan pak cik kenal abu jahal..?? aku denagr dia adalah seorang yang paling byk menyakiti Muhammad.Tunjukkan dia kepadaku.Aku ingiin membunuhnya!” Begitulah kemarahan anak muda ini kpd Abu Jahal.Dia mahu membunuh ketua orang Quraisy dlm peperanagn itu.Abdul Rahman terkesima dgn soalan tersebut, tetapi beliau berjanji akan menunjukkan Abu Jahal kepadanya.selepas itu, dtg seorg lagi juga mengajukan soalan yang sama. Pada masa itu, barulah Abdul Rahman tenang di tengah2 dua remaja itu.. Abu Jahal dikawal ketat oleh org2nya.Abdul Rahman menunjukkan kpd 2 remaja itu yang manakan Abu Jahal .Belum sempat Abdul Rahman habis cakap, kedua2nya sudah melompat menuju ketempat Abu Jahal .Mereka merempuh barisan tentera musuh sambil menebas ke kiri dank e kanan orang2 di sekeliling Abu Jahal dgn pedang mereka.Akhirnya, kedua2nya sampai kepada Abu JAhal dan memukul Abu Jahal dgn pedang sehingga Abu Jahal terjatuh.



Semua org tidak menyangka serbuan tangkas drpd 2 org remaja ansar itu.Abu Jahal cedera parah da jatuh tetapi masih bernyawa.Auf yg sedang berada di tengah2 tentera bukan islam itu dibhunuh oleh Ikrimah anak Abu Jahal yg berada hamper dgn ayhanya.Mu’az pula sempat berundur sanbil memerangi tentera bukan islam yg mengasaknya.Akhirnya, sebelah tgnnya terpotong tetapi masih tergantung pd badannya.Dia Berjaya berundur sehingga ke tempat tentera Islam.

Selepas di balut tgnnya, dia terus berperang lagi.tetapi tgnnya yang hmpir putus itu mengganggu pergerakannya.Akhirnya, di pijak tangn itu dengan kakinya sendiri dan diputuskan terus tangannya supaya lebih nudah utk bergerak.Dia terus berperang sehingga syahid dl peperangan Badar.




No comments:

Post a Comment